Een NK is een serieuze aangelegenheid, de startlijst staat bijvoorbeeld online bij de KNSB site schaatsen.nl. Voor de wedstrijd wordt je bescherming zoals helm en beenbescherming door de KNSB gecontroleerd. Met behulp van een tooltje controleert de jury ook of de voorkant en achterkant van de schaatsen geen scherpe punten hebben die andere kunnen verwonden. En wat bleek, mijn schaatsten voldeden niet aan de norm. Ooit had ik ze ongeveer zo rond als een dubbeltje, maar door het slijpen in de loop der jaren was er toch iets van dat ronde verdwenen. Gelukkig was de schaatswinkel van de ijsbaan in Breda open en kon ik daar mijn schaatsen laten aanpassen. Degene die mijn schaatsen aanpakte vroeg “zo de jury is weer iets strenger geworden, je bent de derde al vandaag”. Dat was opgelost, maar het volgende probleem kondigde zich aan, mijn transponder weigerde “in-te-checken” en na enkele pogingen moet ik een leen-transponder vragen. Gelukkig gebeurde dat allemaal vooraf aan de wedstrijd en was ik op tijd aanwezig en had nog wat tijd over om een rondje in te lopen. Samen met de Heren 40+ staan wij Heren 50+ om kwart over één aan start voor een wedstrijd over 80 ronden. Als ik om me heen kijk lijkt het er op dat er wel heel veel snelle mannen mee doen. En inderdaad na vijftien ronden achteraan in het peloton bungelen moet ik lossen. Er valt een gat tussen mij en het peloton. Als ik achter me kijk rijden er nog een stuk of tien rijders achter mij. Een of twee lukt om toch weer naar het peloton te rijden. Ik blijf echter met het groepje rondjes rijden. We worden een keer door het peloton ingehaald. Na achtendertig ronden kan ik niet meer. Mijn NK masters zit er op. Vooraf was het even “stressen” maar gewoon heerlijk geschaatst. Achteraf blijkt dat dit mijn laatste marathon van 2021 is, de corona beperkingen laten geen marathons meer toe.